Barbi astronautkinja: Podsetnik devojčicama da mogu da sanjaju zvezde

Kako bi motivisala devojčice da se zainteresuju za STEM zanimanja, najpopularnija lutka na svetu, Barbi, od sada nosi i lice evropske astronautkinje, Samante Kristoforeti

Barbi lutka sa likom Samante Kristoforeti
Foto: ESA/Mattel

 

Najpopularnija lutka na svetu, Barbi, od sada nosi i lice evropske astronautkinje, Samante Kristoforeti.

Barbi je ove godine proslavila šezdeseti rođendan. Kako bi obeležila tu priliku, i kako bi motivisala devojčice da se zainteresuju za STEM zanimanja (Science, Technology, Engineering, and Mathematics/Nauka, Tehnologija, Inženjerstvo i Matematika), u partnerstvu sa Evropskom svemirskom agencijom (ESA), nastala je lutka-astronaut.

Mattel, kompanija koja stoji iza ove kultne lutke, odabrala je ESA astronautkinu Samantu Kristoforeti kao novo Barbi lice. Samanta je jedina aktivna ESA astronautkinja, i jedna je od retkih ženskih uzora i inspiracija za devojčice u svetu i profesiji koja pretežno pripada muškarcima.

 

Samanta Kristoforeti na Međunarodnoj svemirskoj stanici, u modulu Kupola sa kog se pruža pogled na planetu Zemlju
Foto: Wikimedia Commons

 

Kao deo partnerskog projekta, sprovedena je anketa tokom koje je utvrđeno da od 2000 anketiranih roditelja, oko 80% njih nije bilo upoznato sa STEM karijerama.

Veliki broj ispitanika nije imao gotovo nikakvo znanje o ženskim svemirskim pionirima.

NASA je otkazala prvu, istorijsku svemirsku šetnju u kojoj su članice tima isključivo žene

Upitani o svom opštem znanju o astronautima, roditelji su mahom (74%) znali za velika, muška imena poput Nila Armstronga, ali su bili upoznati i sa kosmologom Stivenom Hokingom (65%).

Nasuprot tome, više od pola (52%) roditelja nije znalo da navede ime ni jedne astronautkinje.

 

 

Širom sveta, žene trenutno čine svega oko 15% ukupnog broja astronauta. Iako ove nedelje slavimo 50 godina od sletanja na Mesec, do sada ni jedna žena nije hodala površinom našeg prirodnog satelita.

SVEMIRSKI TELESKOP DŽEJMS VEB: TELESKOP KOJI JEDE ASTRONOMIJU

Kako bi skrenula pažnju na neproporcionalan odnos polova kako u STEM naukama, tako i među astronautima, Mattel i ESA su obukli novu Barbi lutku u odelo za svemirske šetnje i ESA pilotski skafander, i time poručili devojčicama da u svemiru ima mesta za njih.

Samanta Kristoforeti se nada da će ova vrsta saradnje “omogućiti devojčicama i dečacima da sanjaju svoju budućnost bez ograničenja”.

 

 

Od kada je 1959. godine Barbi po prvi put došla na police prodavnica igračaka, predstavljala je duh svog vremena.

Nekada arhetip tradicionalnog i patrijarhalnog pogleda na ulogu žene u društvu, u skladu sa novim dobom Barbi podseća da je na ženi da bira šta će da uradi sa svojim potencijalom.

Bilo da bira modnu industriju ili život na Međunarodnoj svemirskoj stanici – izbor je njen. Kako i treba da bude.

 



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Bitnami